Gyerek és sport: melyik életkorban mit sportoljon?

A sport egészségessé, fitté teszi a gyerekeket, de nem mindegyikük lenne boldog, ha valamilyen profi csapatba kényszerülne. Melyik életkorhoz melyik sportág való? Segítsen megtalálni csemetéjének a megfelelő sportot, a megfelelő helyszínnel – legyen az akár iskola, amatőr klub, vagy a családi ház udvara.

futo-gyerekek

Ugye szeretné megalapozni gyermeke egészséges jövőjét? Ennek érdekében vegye komolyan számításba a sportot, vagy valamilyen rendszeres testmozgást, táncot. Szülői ösztönzéssel, támogatással van esély arra, hogy a gyerek érdeklődése fellobban valamelyik sportág iránt. Őrizze a lángot úgy, hogy vigye el helyi sporteseményekre, beszéljen neki a saját gyerekkori sportélményeiről, az akkori lehetőségekről.

Sportág választásnál fontos a gyerek életkora

gyerek-a-maszokan
Gyermeke valószínű mutat némi természetes érdeklődést bizonyos sport iránt. Induljon ki ebből a kíváncsiságból de, tartsa szem előtt a gyerek életkorát, érettségét és képességeit. Milyen életkorban milyen sport való a gyerekeknek? Itt egy rövid, de célratörő összefoglalás korcsoportok szerint.

Ajánlott sportok 2-5 év közötti gyerekeknek

A totyogók és óvodások már nagyjából elsajátították a főbb alapvető mozgásokat, de ők még túl fiatalok a szervezett sporthoz. Ha mégis valahogy belekényszerítik őket, ez nem jelent hosszútávú előnyt a jövőre nézve. Ennek a korosztálynak a szabad, játékos mozgás a legmegfelelőbb. Próbálja meg a:

  • futást
  • ugrást
  • dobálást
  • elkapást
  • úszást

Ajánlott sportok 6-9 év közötti gyerekeknek

Ahogy a gyerekek nőnek, a látásuk, figyelmi idejük, mozgásuk fejlődik. Ebben a korban már sokkal jobban képesek követni az utasításokat. Most már szóbajöhet néhány szervezett sport. Például:

  • futás
  • torna
  • úszás
  • tenisz
  • harci művészetek
  • esetleg foci

gorkorizo-gyerekek
A gondosan felügyelt erőnléti tréninget a gyerek 7-8 éves kora körül lehet elkezdeni, ha a gyerek kellően motivált. Koncentráljon a megfelelő technikára és mozgásra.

Ajánlott sportok 10-12 év közötti gyerekeknek

Ebben az élekorban a gyerekek már képesek megérteni és felidézni bonyolultabb sport stratégiákat. Ekkor már készen állnak arra, hogy valamilyen összetettebb sportba kezdjenek, például foci, kosárlabda, röplabda, vagy jégkorong.

Ne feledkezzen meg azonban arról, hogy a pubertás körüli változások átmenetileg hatással lehetnek a gyermek egyensúlyozására és mozgás koordinációjára.
tinedzser-foci
Bármilyen sportot is választ a gyermek, alapvetően fontos, hogy a megfelelő alapokat, technikákat megtanulja. Ehhez szükséges a jó edző. Ha pedig nem szervezett formában sportol a gyerek, akkor is érdemes egy edzőtől tanácsot kérni.

Kontakt sportok

Külön kell szólni a kontakt sportról, ahol a test-test, vagy test-labda hatása veszélyes is lehet. Mielőtt ilyen jellegű sportra engedné gyermekét, vegye figyelembe az ifjú életkorát, termetét, érettségét. Ezen kívül sokat számít az is, hogy az adott kontakt sport agresszivitása, a versengés mértéke megfelel-e a gyerek fejlettségének. Egyáltalán élvezné-e a gyerkőcünk azt a sportot?

Mivel a gyerekek nem teljesen azonos korban érik el a pubertást, az azonos nemű srácok között is nagy különbség lehet e téren. Mindebből komoly sérülések keletkezhetnek, ha fizikailag jobban fejlett gyerekek küzdenek azonos korú, de gyengébb társaik ellen.

Mi alapján hasonlítsuk össze a lehetséges sportágakat?

Íme néhány szempont, amit érdemes figyelembe venni ha döntést szeretnénk hozni.

  • Mennyire fogja a gyerek szeretni azt a sportot?
  • Fektet-e hangsúlyt a sportág az életkornak megfelelő képesség fejlesztésre?
  • Lesz-e minden gyereknek lehetősége aktívan részt venni?

Ne ösztönözze a gyereket, hogy nagyon hamar, nagyon fiatalon egy konkrét sportágat válasszon. Ez ugyanis megakadályozza, hogy a gyerkőc kipróbálja magát más mozgásfajtában, megérezze a más sport által okozott izgalmat. A korai sportág választás stresszhez és kiégéshez is vezethet.
tancolo-kislany
Végső soron nem arról van szó, hogy minden gyerekből Hosszú Katinka, Kozák Danuta, vagy Milák Kristóf legyen. Sok-sok profi sportolóval egyetemben ők a kivételek. A többség célja nem az élsportolás, hanem az, hogy egészséges, fitt, mozgást szerető felnőtt legyen.

Ha a gyermeke mégsem szereti a sportot, ne adja fel! Próbálja rászoktatni valamilyen mozgásra. Lehet ez családi bringázás, jó nagy séta a környéken vagy a tánc.

Lejegyezte: Mihály Katalin

Item added to cart.
0 items - Ft
error: Jogvédett tartalom, használatához kérje az engedélyünket!